🎋 بنام خالق کوهستان
گزارش برنامه :
عنوان برنامه: ستخر گزین (سه تخت گزین)
زمان اجرا:جمعه ۴۰۰/۸/۲۸
درجه سختی: ۳ از ۵
وضعیت آنتن دهی:آنتن دهی ندارد
نزدیکترین مرکز درمانی: شهرک
وضعیت اکوسیستم: این کوه رویشگاه درختان بادام کوهی،ارژن،کیالک،بنه،درختچه تنگس و بوته آویشن کوهی است.
سرپرست: آقای رضا روستازاده
مربی ،راهنما و سرقدم:آقای نظام کریمی
عکس: خانم دنیا تبریزی
محیط زیست: آقای سعید چراغی
امداد: خانم فاطمه روستازاده
گزارش:خانم ماهرخ اُرُجی
🌹🎋🌹🎋🌹🎋🌹🎋



درسمت غربی شهرستان مرودشت و در میان دشت رامجرد وابرج سه کوه منفرد دیده میشود که سه تخت گزین نامیده میشوند.افراد محلی کوه شرقی را قلعه شکسته ،کوه میانی استخر و کوه غربی را شاداب می نامند.
درساعت ۶ بامداد روز جمعه تاریخ ۱۴۰۰/۸/۲۸ تعداد ۱۵ نفر بوسیله یکدستگاه مینی بوس(و ۴ نفر هم با اتومبیل شخصی بطرف مرودشت حرکت کردیم.
ازجاده خروجی شمال شرق شیراز عبور کرده و از دوراهی پتروشیمی مرودشت،مسیر را بسمت بخش رامجرد ادامه داده و با گذشتن از مجاور شهر رامجرد وروستاهای منطقه قبل از سد درودزن به منطقه زیبای ابرج رسیدیم که در ساعت ۷/۳۰ در روستای شهرک پیاده شدیم.
روستای شهرک دارای دو بخش بافت قدیمی و جدید است که بافت قدیمی خالی از سکنه است و فقط خرابه هایی مانده است
افراد محلی چند متری پایین تر در دامنه کوه در کنار باغات زیبای گردو و انار خود زندگی میکنند…
🌹🎋🌹🎋🌹🎋🌹🎋
بعد از ۱۵ دقیقه حرکات ورزشی گرم کردن حرکتمان بطرف کوه ستخر گزین آغاز شد.
مسیر با یک شیب تند شروع میشود و بعد از رسیدن به زیر دیواره ها بصورت تراورس از سمت شرق بسمت غرب ادامه می یابد.
که این مسیر بصورت پاکوب و مشخص است.
در شاهنامه ، فردوسی نیز به این کوه چنین اشاره شده است:
کنام دلیران ایران زمین
گل است و گلاب و ستخر گزین
و راجع به این سه کوه می گوید:
بسه گنبدان ستخر گزین
نشستنگه شاه ایران زمین
و در جای دیگر گفته است:
پناه دلیران ایران زمین
گل است و پید و ستخر گزین
که مقصد از سخنور عالیمقام سه دژ معروف گل و گلاب که در کهگیلویه و قلعه سپید یا دژ سپید در خاک ممسنی و همین کوه استخر باشد.
در جای دیگر راجع به دژ اسپید فرموده :
دژی بود کش خواندندی سپید
بدان دژ بد ایرانیان را امید
🌹🎋🌹🎋🌹🎋🌹🎋
.بعد از صرف صبحانه بمدت ۲۰ دقیقه در ساعت ۸/۴۵ (در یک محل مناسب تراورس زیر دیواره )به مسیر ادامه داده و به پله های تاریخی و دست ساز رسیدیم ،
کوهپیمایی تا ساعت ۱۲/۳۰ ادامه داشت که با توجه به اهمیت ساعت برگشت از قله(در فصل پاییز و زمستان ساعت ۱۲-۱۱ظهر می باشد) بنابراین با احترام به تصمیم و صلاحدید سرپرست و مسئول فنی برنامه مسیر برگشت را پیش گرفته و در ساعت ۱۳ بمدت یک ساعت جهت صرف ناهار در زیر کوه ستخر گزین اتراق کردیم و ادامه مسیر را از کوچه باغهای انار و گردو ادامه داده و و ساعت ۱۷ در کنار جاده شهرک سوار مینی بوس شده و بطرف شیراز حرکت کرده و ساعت ۱۹ برنامه به اتمام رسید.
در این برنامه ۱۶/۶ کیلومتر کوهپیمایی مفید داشتیم…
در اینجا جا دارد با عرض خداقوت از زحمات سرپرست و عوامل اجرایی و سایر همنوردان تشکر و قدردانی بعمل آورد…
شاد و تندرست و پرانرژی مثبت باشید
د…














سلام، باعرض سلام خسته وباشید به برگزار کنندگان این برنامه وآرزوی توفیق بیشتر، باید به عرض همنوردان برسانم که ستخر مخفف استخر است است وتنها همان کوه وسط می باشد، چون بالای آن آب و استخر بوده است و(سه تخت) اشتباه است، گزین هم کلمه ای است که فردوسی با کلمه ایران زمین قافیه کرده است.