نوشته: گزارش برنامه جمعه ۴۰۱/۲/۲۳:آبشار پاقلعه (شیطان )

جلسه معارفه ی هیئت مدیره ی جدید باشگاه کوه سرخ گلستان شیراز "

بنام خدا
نام برنامه: آبشار(پا قلعه) شیطان
منطقه : دشمن زیاری
تاریخ: ۴۰۱/۲/۲۳
مجری : باشگاه کوهنوردی کوهسرخ گلستان شیراز
وسیله نقلیه: مینی بوس
آنتن دهی : مناسب
مسافت پیمایش: حدود۸کیلو متر
تعداد شرکت کننده : ۱۹ نفر
سرپرست : آقای ایاز نامجو
مربی و مسوول فنی: آقای نظام کریمی
َسرقدم : آقای رضا قشقایی
عقبدار: آقای خلیل موذن
میاندار: آقای سید موسی طالبپور
گزارش وشعر : آقای فریدون کاظمی
عکس : آقای جمشید پر یزاد
امداد گر: خانم ماهرخ اُرُجی
مسوول محیط زیست : خانم فاطمه مقیمی
سایر شرکت کنندگان:
بانوان :
پروین فلاح
زمان کاظمی
شهربانو کیانی
اختر کشاورز
زهرا براتی
هنگامه نامجو
آقایان:
حبیب طیبی
عبدالمهدی صابریان
تورج یوسفی
ابراهیم منهاج
شرح گزارش:
با توجه به هماهنگی قبلی در ساعت ۶ صبح روز جمعه تاریخ فوق ، تعداد ۱۹نفر از همنوردان باشگاه از مقابل فرهنگسرای صبا شهرک گلستان حرکت خود را آغاز وازطریق جاده سپیدان، بعداز روستای سنگر به سمت چپ، وارد محور جاده ممسنی شده
وبعد از دوراهی هرایجان به سمت راست منحرف، و در جاده ای خاکی بطول ۵ کیلومتربطرف روستای شاده وامامزاده سید علاءالدین حسین (ع) طی طریق نموده وساعت ۷:۳۰ درابتدای شیب تندی از ماشین پیاده. و پیمایش را آغاز و پس از پیمودن حدود ۲ کیلومتر در کنار رودخانه ای که از سمت سپیدان جاری است در نقطه مناسب و زیبا در ساعت ۹ بامداد به مدت ۴۵ دقیقه صبحانه را صرف وساعت ۹:۴۵ پیمایش را ادامه دادند. مسیر دره ای زیبا و پر درخت که رودباری از سوی آبشار در آن جریان داشت و به رود اصلی می پیوندد را در پیش گرفتند. درون دره درختان بلوط ، بید، کیالک، بنه و کهکُم و… با درختان زیبای تمشک ، گل رُز ونسترن بهم پیچیده وطراوت و شادابی از طبیعت این دره می بارد و در کنار این زیبایی و سرزندگی، سنگلاخ سخت و صعب العبوری که از ریزش کوه سمت راست دره طی قرنهای متمادی و سالیان دراز بوجود آمده پیمایش را تا حد زیادی سخت وکند کرده بود. جویبار منشعب از رودخانه در جوار سنگلاخ و درختان و بوته های بهم پیچیده از سرعت حرکت می کاست. بهر حال ساعت ۱۱:۳۰ پای آبشار پا قلعه که از ارتفاع حدود صدمتری به پایین می ریزد و خروشان و پیچان به میان انبوهی از درختان فرو می رود، رسیدند. نام اصلی آبشار بنام روستای نزدیک آن «پاقلعه» است، اما چون در میان چین خوردگی پهنه کوه بستر آن تقریبا پنهان است وهمچنین ارتفاع آن دارای چند مرحله است واین وضع امکان خطراتی را همراه دارد، در بین مردم بومی به آبشار ‌شیطان
مشهور شده است. کوهنوردان در کنار این آبشار به تفریح و استراحت پرداخته و از تماشای تعدادی از کوهنوردان که با بستن کارگاه با استفاده از طناب در حال فرود از آبشار بودند لذت می بردند. یکی از آنها آقای محمد حسن شاکر مدیر آقایان همین باشگاه بود که از دیدن او و فرود زیبایش بسیار خوسحال شدند. پس از استراحت کافی وصرف ناهار ، ساعت ۱۵:۱۵ از سمت چپ آبشار شیب تندی را صعود کرده و ساعت ۱۶ به خط الراس رسیده ونقطه بالای آبشار را نیز مشاهده کردند . ساعت ۱۶:۳۰ سوارماشین راهی شیراز گردیدند. حدود ساعت ۱۷:۳۰ به سلامت وارد شهرک گلستان شدند. برنامه زیبا وجالبی بود به همه همنوردان خوش گذشت و از پیمایش مسیر متفاوت تنگه آبشار لذت بردند. جادارد از تمامی شرکت کنندگان و عوامل اجرایی بویژه سرپرست برنامه سپاسگزارباشیم. انشاءالله همیشه سالم وپا بکوه باشید.
شعر ذیل در مورد این برنامه سروده شده است.
یکی آبشار دیدم نام شیطان
زاوج کوه باشد آب ریزان
بود در ار تفاع صدمتر یا بیش
فرو ریزد بسان تیر پران
که نام اصلیش «پاقلعه» باشد
ولی شیطان به لفظ مردم آن
صدای ریزش آب از بلندی
بسان نغمه ای در گوش انسان
روان نهری شود در زیر اشجار
که درآن جنت الماوا نمایان
درون دره ای رودبار جاری
خروشان و زمین کن گشته پیچان
کنار سنگلاخ سخت دره
شده نقش خطی از سبزه زاران
زعطر پونه و گلهای نسرین
فضا آکنده از عطر فراوان
زانواع درختان تناور
بهم پیچیده شاخ شاخساران
تمشک و بید و اشجار کهنسال
دوسوی دره انواع درختان
زبلبل از میان خیل گلها
رسد چهچه به گوش جان یاران
عبور از سنگلاخ سخت دره
کنار سبزه ها می گرددآسان
طبیعت بی نظیر و بس هوا خوب
در آنجا شاد و دلخوش کوهیاران

بسی مسرور از این برنامه «غمگین»
چو همراهان شده راضی و شادان

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *