نوشته: گزارش برنامه جمعه ۹۹/۱۱/۱۰:آبشار علی شاهی ،شهرستان ممسنی

جلسه معارفه ی هیئت مدیره ی جدید باشگاه کوه سرخ گلستان شیراز "

☀️بنام خدا☀️

گزارش برنامه : آبشار علی شاهی
مجری : باشگاه کوهنوردی کوهسرخ گلستان شیراز
تاریخ: ۹۹/۱۱/۱۰
وضعیت: نیمه سنگین
تعداد شرکت کننده :۲۶ نفر
تعداد مهمان :۲نفر
اعضای باشگاه ۲۴نفر
وسیله نقلیه: ۲ دستگاه مینی بوس
َسرپرست :سرکار خانم پریوش ابراهیمی
راهنما : آقای قهرمانی اهل نور آباد
مربی و مسوول فنی: آقای نظام کریمی
سرقدم : سرکار خانم شهربانو کیانی
میاندار: آقای علی ابراهیمی
عقبدار : آقای رضا قشقایی
امدادگر: آقای کرامت الله رضایی
عکاس : آقای حسین کشکولی
گزارش وشعر : آقای فریدون کاظمی
مسوول محیط زیست : سرکار خانم پروین فلاح
نزد یکترین درمانگاه : مهرنجان حدود چهار کیلو متر
آنتن دهی : متفاوت
شرح گزارش :
با هماهنگی قبلی گروه ساعت ۵:۴۵ صبح روز یاد شده ازمقابل فرهنگسرای گلستان حرکت کردند، پس از سوارکردن بعضی دوستان درمسیر، از محور دشت ارژن وجاده ابوالحیات بعد از عبور از شهرهای کوه چنار و نور آباد بعداز پل فهلیان، درساعت ۹:۴۵ تقریبا ۱۵۰ کیلومتری شیراز از جاده اصلی به سمت راست منحرف ودر جاده اسفالته ای موازی با رود فهلیان درحالیکه صبحانه در ماشین صرف شده بود حدود پنج کیلومترپیش رفتند. بعد کمی به سمت چپ منحرف ‌شده وبا جاده اسفالته در دل کوهای شمال شرقی نور آباد ، فراز و نشیب مسیر را پشت سر می گذاشتیم و همراه یکی از شعبه های مهم رود فهلیان که از تنگ لَله جاریست به مسیر خود ادامه دادیم روستای آب پخشان در ابتدای این جاده است وازدیگر روستاهای تنگ لله، گاو پیازی، جوزار، رودکی، مهرنجان، درفش و جویجان عبور کردیم . تنگ لله مسیری جنوب شرقی _ شمال غربی وطبیعت بسیار زیبایی دارد، پوشیده از جنگل بلوط وتعداد کمی درختان دیگر که اکنون به علت فصل زمستان لباس سبز آن تبدیل به تیره گردیده و فقط جایجای آن باخطوط سبز درختچه های مورد نقاشی شده است. جاده به بالا و پایین و به چپ و راست می چرخد و در عمق دره ها روستاهای کوه نشینان را که از برکت جمهوری اسلامی عموما از نعمت برق، گاز، آب لوله کشی وسایر امکانات بهره مند هستند پشت سر می گذارد. کنار روستای جویجان ماشین راهنمای برنامه یعنی آقای قهرمانی متوقف وهردو مینی بوس نیز در آن محل ایستادند. ساعت ۱۱ صبح بود که در این نقطه که حدو د ۱۸۵ کیلومتر تا شیراز فاصله داشت همگی پیاده وبلافاصله آماده پیمایش شدیم ودقایقی بعد همه در یک صف منظم با مواظبت عوامل اجرایی پشت سر سرقدم ودر تعقیب راهنما فراز و نشیب تپه ها ودره های دامنه را طی می کردیم. از چند شیب گذشتند.در دامنه ومسیر زمینها سبز شده بوداما به دلیل عدم بارندگی دردیماه تا کنون و سرمای زمستان علفها رشدشان متوقف گردیده است و تنها دامهایی که به چرا آورده شده بود را سرگرم میکرد وتغذیه کاملی برای آنها نبود وعلف سبزی نصیبشان نمی شد. گروه پس از عبور از یکی دو فراز و نشیب به روستای زیبای علی شاهی با ساختانهای پلکانی که پشت بام یکی همترازحیاط ساختمان بالایی بود رسیدند . شکل زیبای این روستا وباغهای انار و سیب وزمینهایی که سال گذشته برای کشت برنج کرت بندی شده و خطهای سبز درختچه های مورد، برای هر بیننده ای لذت بخش است. وپیشنهاد میشود باشگاه در اوایل بهار برنامه ای به این منطقه داشته باشد. آبشار علی شاهی در بالای روستا قرار دارد رود خروشانی که از آبشار جاری است از کنار روستا می گذرد. کوهنوردان از شیب مقابل به کنار رودخانه ومسیر خودرا به سمت آبشار به بالا ادامه دادند .
صدای ناله رود با خش خش برگ درختان چنارو بلوط  زیر پای همنوردان بهم پیچیده چون آوای موسیقی با صدای زیر و بم گوشنوازی می کرد. وتیم کوهنوردان را به بالا می کشاند. درختان جنگلی و چنارهای مرتفع کنار رود و درختان باغی بهم تنیده شده و کوهنوردان از میان آن راه کوهستانی وسنگلاخی به سمت آبشار، با احتیاط طی می کردند وبالاخره حدود ساعت ۱۳:۳۰به آبشار زیبای علی شاهی رسیدند. تصویر آبشار و ریزش آب از ارتفاع به داخل حوضچه ای عمیق و سقوط آن از شکاف کمر عجیب و دیدنی است. کوهنوردان پس از بازدید و گرفتن عکسهای مورد دلخواه در جای مناسبی به صرف ناها ر و استراحت مشغول شدند. و ساعت ۱۵:۳۰ راهی بازگشت شدند وپس از عبور از روستا و کوچه های سنگ فرش آن از کنار کشتزارهای دیم گندم و جو که آماده کردن این زمینها در شیب برای زراعت خود مقوله ای دیگر است، گذشتند و به جاده اسفالته رسیدند. ساعت ۱۷از راهنما خداحافظی کرده سوار مینی بوسها شده و به سوی شیراز روانه شدند. در باز گشت با راهنمایی آقای کشکو لی از جاده ای که حدود دو ساعت راه را نزدیکتر می کند به سمت سپیدان آمدند و حدود ساعت ۲۱:۱۵وارد شهرک گلستان شدند. دراین برنامه زیبا بیش از ۸۷۰۰ متر در رفت و برگشت پیمایش انجام شد. به همه خوش گذشت. از سرکار خانم ابراهیمی برای زحمات و هماهنگی های این برنامه تقدیر واز سایر عوامل اجرایی و شرکت کنندگان کمال تشکر را داریم ضمنا غیر از عوامل اجرایی سایر شرکت کنندگان عبارت بودند از آقایان:
اسعد جعفری، خلیل موذن، اصغرشاکرنیا، سید موسی طالبپور، داریوش جوانمردی وتورج یوسفی و بانوان:
شهلا بریزی، زهرا مصطفوی، منیژه مصطفوی، مرضیه شهریاری، زینب شفبعی زاده، مریم عمادی، گلتاب صادقی، خدیجه نامور حقیقی، فرشته نظری، فاطمه عالیشوندی و زهرا امیری.
☘️🍃☘️🍃☘️🍃

یکی برنامه ای زیبا و شادان /
شدش اعلام آن ازسوی یاران☘️
زآبشار علی شاهی خبر بود/
به پیش روی داشته کهنوردان☘️
سحرگه راهی آن منطقه شد /
گروهی عضو باشگاه گلستان☘️
عبورجاده از تنگ لله بود /
که پیچان می روددر کوهساران☘️
فراز و هم نشیب جاده در کوه/
فزاید بر نشاط کوهیاران ☘️
به سمت چپ و راست عمق تنگه/
بپیچد جاده اش چون مار پیچان☘️
زکوها و هم از اعماق دره /
یکی رودخانه افتاده به جریان☘️
سراسر پهنه ی کوهای اطراف /
بپوشیده درختان فراوان ☘️
به گوش کوهیاران نغمه خوانند /
صدای خش خش برگ درختان☘️
صدای زیر و بم از برگ و از رود /
شده توام چوساز خوشنوازان☘️
میان سنگلاخ و کوه و دره/
بپیمایند ره تیم عزیزان☘️
به شوق دیدن آبشار زیبا/
گذر از جنگل و رود خروشان☘️
تحمل می کنند سختی ره را/
که خاطر خوش کنند چند لحظه آنان☘️
تهی سازد دل از اندوه «غمگین» /کنار یاوران وهمنوردان 

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *