به نام خالق کوه های سربلند
گزارش برنامه.
نام برنامه: صعود به کوهسرخ قلات
مجری :باشگاه کوهنوردی کوهسرخ گلستان شیراز
تاریخ :۹۹/۱۱/۲۴
مسافت : هشت کیلومتر و ارتفاع ۲۸۰۰متر.
آنتن دهی : خوب
گونه گیاهی : درختان ارژن، بادام کوهی، نسترن کوهی،کیالک، کهکم، درختچه های تنگس(چالی) ومردال آقاجی، وبوته های گون.
نزدیک ترین درمانگاه :درمانگاه بوستان درشهرک گلستان شیراز
تعداد شرکت کننده های این برنامه : ۱۳نفر
عوامل اجرایی
سرپرست، آقای فریدون کاظمی
مسول فنی، آقای نظام کریمی
سرقدم، آقای داریوش جوانمردی
عقبدار، آقای محمد متقی
عکاس، آقای محمد حسین بمبئی رو
گزارش، بانو شهلا بریزی
محیط زیست، بانو مرضیه شهریاری
سایر همنوردان، بانوان، پروین فلاح، شهربانو کیانی، سارا حق گو، زمان کاظمی، گلتاج صادقی و آقای تورج یوسفی. شرح گزارش :
ساعت۶:۳۰ از روبروی فرهنگسرای شهرک گلستان شیراز با خودرو های شخصی به سمت معدن شن و ماسه حرکت کرده (واقع در دامنه ی کوهسرخ). پیمایش بلافاصله از مسیر زندان دره (گویا در زمان ساسانیان این مسیر ساخته شده برای تبعید زندانیان که دارای دروازه ی ورودی و قلعه سنگی بوده که بقایای این اثر سنگی هنوز برجاست. پله های سنگی تراشیده شده از سنگ های کناره ی کوهستان دیده می شود که اثرگذشت سالیان، رفت و آمد ها و فرسایش سنگ و خاک، ساییده شده اند و درهنگام صعود، سمت راست این مسیر دره ی پهناور و عمیقی وجود دارد. گویا زمان های گذشته آن رودخانه پر آب و جاری بوده است که اکنون با خشکسالی ها و کمی بارش فقط کوهنوردان شاهد سنگ های درون رودخانه میباشند.) به سمت چشمه دو قلو آغاز کرده که کوهنوردان شاهدمسیری زیبا با آبشارهایی که با بارش باران فعال میشوند و موسیقی زیبایی از صدای آب در کوهستان ایجاد میکنند هستند (متاسفانه امسال تا این تاریخ به علت بارش کم از شنیدن شُر شُر آب آبشار محروم بودیم). اما شاهد شکوفه زدن درختان ارژن و بادام کوهی در بهمن ماه بودیم.
ساعت ۸:۳۰ به چشمه دوقلو رسیدیم، چشمه ای زیبا که از سقف و دیواره ی آن چکه های آب موسیقی زندگی و روح نوازی دارد وبه همت کوهنوردان خمره ای سفالی در آن جا قرار داده اند و از سقف آب درون خمره میریزد و کوهنوردان را از آب گوارا سیراب می کند. چند دقیقه استراحت نموده و دوباره پیمایش به سمت قله آغاز شد که ساعت ۹:۲۰به گردنه ی کوه رسیدیم ده دقیقه دراین بلندای زیبا به استراحت پرداخته و نهایت ساعت ۹:۵۵به قله ی سربلند کوهسرخ رسیدیم، حدود یک ساعت به استراحت و خوردن صبحانه پرداخته و ساعت ۱۱:۰۰ فرود را آغاز کرده و ساعت ۲:۲۰دقیقه با سلامتی کامل همنوردان گرامی به پایین کوه رسیدیم و با روحیه ای سبکبال به سمت شهرک گلستان شیراز حرکت نموده و به جمع خانواده پیوستیم.
به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست!.
به چشمه دوقلو کوه گلستان/
صف زنجیره ای از شیرمردان
جلوداربا تانی گام می زد
به تعقیبش گروهی راه پویان
تنی چند شیر زن همراه بودند/
سبق برده به پیمایش زمردان
تمامی عاشق کوه و صعودند/
وصال دوست را جوینده از جان
روان و جملگی در شوق پرواز/
به سوی کوه سرخ و قله، شادان
ره قله چنان فرش سفیدی/
ز فراش طبیعت نزل مهمان
که گسترده ز قله تا به دامن/
شده سرتا به پا لعل بدخشان
از آن برفی که باریده درآن کوه/
ره پاکوب آن گردیده پنهان
به سطح پهنه ی شیب و فرازش/
شده یک سطح پستی و بلندان
به هرجا سرقدم پا میگذارد/
همه برف است و پا تا زانو درآن
به عمق دره ها گاهی بپیچد/
صدا از زوزه ی باد خروشان
هبوب خاره کوب باد سرکش/
زند بر چهره ی کوهیار ضربان
چنان سیلی زند بر سینه ی کوه/
که سنگ و صخره و هر بوته نالان
شده جاری از آن دیواره ی کوه/
زهر نقطه از آن، آبشار ریزان
به اوج آسمان از باد پران/
گهی ذرات آب آبشاران
زسرمای شب از بعضی نقاطش/
بود قندیل ها آویز و رخشان
دوقلو چشمه را پر آب دیدم/
که ریز از کمر چون آب ریزان
رگه های کمر خط های رنگین/
میان برف ها نقشی نمایان
شگفتا دست خلاق طبیعت/
که دست نقش او بالای دستان
(فریدون کاظمی)











ماشاالله به همنوردان باشگاه کوهسرخ گلستان همیشه سرفراز وهمیشه برفراز باشید