نوشته: گزارش صعود به قله هزارکرمان : ۲۴،۲۵،۲۶خرداد،

جلسه معارفه ی هیئت مدیره ی جدید باشگاه کوه سرخ گلستان شیراز "

گزارش برنامه : صعود به بام کرمان قله هزار

مجری : باشگاه کوهنوردی گلستان شیراز

تاریخ اجرا : ۴۰۲/۳/۲۴،۲۵،۲۶

تعدادشرکت کننده : ۱۸ نفر(دو نفر مهمان)

نزدیکترین مرکز درمانی: شهر راین

وسیله نقلیه : مینی بوس

آنتن دهی : متفاوت

مسافت کوهپیمایی: ۲۳ کیلومتر

عوامل اجرایی:سرپرست : کوه بانو ماهرخ اُرُجی

راهنما: آقای عظیم شمس

مربی: آقای نظام کریمی

سرقدم:بانو زهرا مصطفوی

عقبدار: آقای خلیل موذن

میاندار : آقای رسول ناصری پور

مسوول محیط زیست : کوه بانو اختر کشاورز

امدادگر : کوه بانو صغری قلاتی

عکس: آقای حبیب حبیبی

گزارش : آقای فریدون کاظمی

ویرایش /وبسایت : اسعد جعفری

سایر شرکت کنندگان : آقای علی بهزادی

و کوه بانوان : مژگان رحیمی، زینب شفیعی زاده، مریم شیخی، فاطمه مقیمی، معصومه حبیبی ، زهرا شمس و شهربانو کیانی

قله هزار یکی از بلندتر ین قله های ایران است که در سلسله کوهای( جبال بارز) در قسمتهای مرکزی استان کرمان قرارگرفته و از لحاظ ارتفاع چهارمین قله کشور به حساب می آید. تقریبا در تمام فصلهای سال، ازدور که نگاه کنید، لکه های سفید برف بر فراز آن به چشم می خورد. پوشش جنگلی ندارد اما ازحیث گوشش گیاهان علفی وبوته زارها بسیار غنی است. وجه تسمیه آن هم ناشی از همین موضوع می باشد یعنی کوهی که دارای هزار نوع گیاه است، این قله زیبا دارای ۴۵۰۱ متر ارتفاع است یکی از مسیرهای صعود آن از طریق روستای باب زنگی(درزنگی) است که در ارتفاع ۳۵۰۰ واقع شده، از شهر راین که در دامنه شمال شرقی قرار گرفته تا باب زنگی بیش از دوساعت جاده خاکی ودارا پستی و بلندی است اما روی هم رفته جاده سختی نخواهد بود.روز ۲۵ خردادماه که تیم صعود کننده باشگاه کوهنوردی گلستان شیراز به قله صعود کردند، مشاهده شد که زراعت جو و گندم هنوز سبز است و آبیاری می شود. در حالی که در مناطق گرم برداشت محصول جو و گندم دیر زمانی است که تمام شده است. روستای باب زنگی در دهانه دره ای واقع شده که تا پای شیبهای اصلی منتهی به قله ادامه دارد. دره ای زیبا ست پوشیده از سبزه زارهای پونه ، کرفس کوهی، آویشن چمنی وسایر سبزه ها که نامشان برای ما آشنا نیست، بوته زارهای درمنه و انواع گوَن که دربعضی نقاط آن درختچه های خوشک به چشم می خورد. عطر نشاط انگیز درمنه و آویشن بهم پیچیده، مشام کوهنوردان را نوازش می دهد و شوق وذوق آنان را برای صعود دوچندان می کند

شرح گزارش
ساعت ۴:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۴۰۲/۳/۲۴بایک دستگاه مینی بوس از مقابل بانک سپه در میدان دوم شهرک گلستان حرکت کردند. از طریق شهرهای سروستان، استهبان ، نیریز، قطرویه ، سیرجان، کرمان و ماهان به شهر راین در دامنه شمال شرقی کوه هزار رسیدند. ساعت ۶:۳ در جوار امامزاده اسماعبل صبحانه صرف شد ودر ادامه راه از باغات انجیر و بادام زیبای استهبان و نیریز گذشتند.
زاستهبان گذشتیم زنیریزمناظر دلربا و بس دل انگیز /همه کوه و کتل اشجار زیبا/زبادام و زانجیر شکر ریز

در پا رکی در شهر سیرجان، بین ساعت ۱۲ الی ۱۳:۳۰ به ادای نماز وصرف ناهار مشغول شدند، حدود ساعت ۱۶:۳۰از شهر کرمان وساعت ۱۷ از ماهان عبور کرده و ساعت ۱۷:۳۰ به شهر راین وارد شدند. رییس هیات کوهنوردی راین جناب آقای مهدی واحدی نژاد جهت عزیمت تیم به روستای باب زندگی با توجه به فرارسیدن شب وجاده خاکی و کوهستانی همکاریهای لازم را انجام دادند، که ما از زحمات این مرد بزرگ تشکر و قدر دانی می کنیم. ساعت ۱۸:۳۰ با راهنمایی وحرکت یک وانت در پیشاپیش مینی بوس بیش از دو ساعت جاده خاکی را طی کردند تا به روستای باب زنگی رسیدند. شب را در آنجا در دواتاق که با همکاری آقای واحدی نژاد آماده شده بود گذرانده وساعت ۵ صبح ۴۰۲/۳/۲۵ تیم کوهنوردی پس از آمادگی وانجام نرمش جهت گرم شدن بدنها به مربیگری آقای نظام کریمی، به سمت کوه با راهنمایی آقای عظیم شمس پیمایش آغاز گردید.

 

 

 

شیبهای تند وریزالی  با راهنمایی مربی. و راهنما با تانی و حوصله کافی بالا رفته ودر ساعت ۱۲ موفق به صعود به راس قله شدند، 

پس از سجده وحمد و سپاس خدای بزرگ حدود یک ساعت. و قت صرف استراحت و عکسهای یادگاری شد. حدود ساعت ۱۳ فرود آغاز گردید. نزدیک ساعت نی ۱۷ به باب زنگی پس از آمادگی سوار مینی بوس راهی کرمان شدند، با تلاش همنورد عزیز و فعالمان آقای حبیب حبیبی، و هماهنگی های ایشان ، شب را در مهمانسرایی اتراق کردند.  صبح روز ۴۰۲/۳/۲۶ نخست به زیارت قبر مطهر سپهبد شهید قاسم سلیمانی ‌تافتند. بعد با گردش درشهروپس از خرید سوغاتیها به زیارت مقبره شریف شاه نعمت الله ولی رفته

 

د

در پایان از باغ زیبای و دل‌نشین شاهزاده که از مکانهای تاریخی وتفریحی می باشد، بازدید وناهاررا در رستوران آن صرف وسپس راهی شیراز گردیدند. درشهر نیریز در پارک شهر توسط کوهبانوی فعال باشگاه سرکار خانم ماهرخ ارجی که سرپرستی بر نامه را بر عهده داشت برای شام همنوردان آش خوشمزه ای تهیه شد ودرادامه راه، استراحت کوتاهی در جوار امامزاده اسماعیل داشتند ، وحدود ساعت ۴:۳۰ صبح به شهرک گلستان وارد وهمه خوشحال از صعود موفقشان، سالم و سرحال راهی خانواده شدند. برای صعود قله هزار ، بهترین گزینه سفر کردن با وسیله نقلیه راحت تا شهر راین و از شهر راین تا روستای باب زنگی (در زنگی) جابجا شدن بوسیله نیسان وانت می باشد… فرازهای برنامه از قبیل فراهم کردن مسایل رفاهی مثل شب مانی در روستای باب زنگی با توجه به سردی هوا در آنجا و شب مانی در مهمانسرای پدافند هوایی ارتش، رفتن با مینی بوس و تهیه آب یخ و…. تقریبا بی نظیر بود ه است. ودر این مورد از همنوردان خوبمان آقایان حبیب حبیبی، عظیم شمس و خلیل موذن بی نهایت سپاسگزاریم. یکی از موفقبتهای این برنامه صعود کلیه افراد به راس قله بود که بیشتر از هر چیزی موجب شادی و مسرت آنان گردید. از سرکار خانم ماهرخ ا رجی سرپرست برنامه سپاسگزاریم، از همه عزیزان که با شرکت خود موجب موفقیت خوب برنامه و شادی و نشاط شرکت کنندگان شدند تشکر می کنیم. انشاءالله همیشه پا به کوه باشید
شعر زیر به مناسبت این صعود موفق سروده شده است.
به کرمان قله ای نامش هزار است /به گلزار وطن، رعنا چنار است

بساید سر به افلاک از بلندی /که پانصد متر بیش از چارهزار است صعودش

صعودش عشق هر کهیار باشد که ان شیبهای تندش بیشمار است

تموز و دی سرو دوشش سپیدان /دل انگیز و تماشایی بهاراست

زدامن تا به قله سبز و خرم/زانواع گیاهان سبزه زار است

گیاه دارو و انواع دیگر/به چشمان تابلو رنگین نگار است

به گوش آید ز هرسو شر شر آب

زهر دره صدای آبشار است

بود آن گنبد استان کرمان

کنارش کوه شاه و جویپار است

گرفته در بغل آن شهر راین/چو مام مهربان طفلش کوار است

صعودش سخت وزیباو نفسگیر/چنانکه عاشقش هرکوهیار است

گروهی عضو باشگاه گلستان/زشیران زن و مردان کار است 

زشیراز آمده با شوق پرواز/ صعودی بر بلندای هزاراست

همه خوشحال و سرحال و سرافراز/به صحنه جشن و شادی بر قرار است

تمامی هموردانی فداکار/برای همدگر همیار و یار است

مجهز جمله بر اخلاق نیکو/ که بین کهنوردان یک شعار است

خدا قوت دهد بر این عزیزان /که هر یک واله کوه و گدار است

دل «غمگین» نباشدبین آنان/که یار جملگی پروردگار است
سراینده : فر یدون کاظمی

۲۳:۱۵

 

2 پاسخ

  1. عالی بود موفق و پیروز باشید .تشکر از مسئولین ومدیران محترم بخاطر برنامه ریزی و اجرای خوب این صعود موفق

  2. با درود و سلام… برگ زرین دیگری به افتخارات باشگاه کهنه کار گلستان افزوده شد از همکاری همه دوستان که در اجرای این برنامه ما را یاری دادند سپاسگزارم…همیشه سرفراز بر فراز بدرخشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *